ZWO bericht

Dit jaar is de opbrengst van ZWO brieven actie bestemd voor het project in Bangladesh:

Klimaat- en inkomensverbetering op het platteland van Bangladesh.

Eén van de doelstellingen is om het koken veiliger te maken en meer inkomen voor vrouwen te genereren. Hieronder het verhaal van China, een jonge moeder in Bangladesh.

China heeft een jonge peuter die graag dicht bij haar in de buurt is. Vroeger, toen ze de traditionele kachel gebruikte die grote hoeveelheden giftige rook uitstraalde, waren ze allebei veel aan het hoesten wanneer China aan het koken was.

Maar China maakte zich meer zorgen dat haar kind goed te eten kreeg dan dat er zoveel rook was in huis. Ze kon ook niets doen om de situatie te verbeteren.

Rookvrij

Op een dag hoorde ze van de Akha oven die maar weinig rook uitstoot. Ze besloot de oven meteen uit te proberen. Ze kreeg een eendaagse training van CCDB, over het gebruik en onderhoud van de oven. Ze leerde ook hoe ze er inkomsten mee kon genereren. Nu is het een jaar geleden dat ze de Akha-oven gebruikte. China hoest niet meer en het kind kan zorgeloos bij haar in de buurt spelen terwijl ze aan het koken is. Dankzij de Akha oven is ze in staat om te multitasken en wat tijd te besparen, die ze vervolgens met haar familie kan doorbrengen.

Meer informatie

Houtskool houdt koolstofdioxide (CO2) honderden tot duizenden jaren vast. Dat voorkomt dat grote hoeveelheden CO2 door koken in de atmosfeer terecht komt. Zo’n 25 miljoen huishoudens in Bangladesh koken op ovens die veel CO2 uitstoten. Dit project is natuurlijk nog maar een begin. Maar het kreeg wel meteen veel aandacht in de pers van Bangladesh. Zie bijvoorbeeld het artikel in The New Nation.

Plaatselijke vaklieden
Het streven is om de kooktoestellen door de plaatselijke vaklieden te laten maken. Dit schept banen en geeft de economie van een dorp een extra stimulans.

Minder hout gekapt
De opbrengst in de landbouw zal in het eerste twee jaar al toenemen met zo’n 30%, door het gebruik van houtskool. Doordat de kooktoestellen zuiniger stoken, wordt minder hout gekapt. Een positief effect in de strijd tegen ontbossing.

Meer inkomen
De huishoudens met een Akha vergroten hun inkomen door bijvoorbeeld Biochar aan andere boeren te verkopen.

Voorlichting en training
Zo’n 900 huishoudens krijgen voorlichting over voedselveiligheid en levensonderhoud. Daarnaast krijgen 250 huishoudens een training in het werken met de nieuwe kooktoestellen. Dat betekent dat in eerste instantie minimaal 5000 mensen actief deelnemen aan het terugdringen van de CO2-uitstoot in Bangladesh.

Informatie overgenomen van KerkinActie

Steun u dit project?

Op de website van de Oosterkerk vindt u meer informatie over het project. Mocht u nog willen bijdragen, dan vindt u alle informatie in de brief die u van ons heeft ontvangen. Ook deze brief vindt u op de website: ZWO actiebrief.

Addy Koster
Namens de diakenen van de Oosterkerk.