Zendingskalender 2020

De Zendingserfgoedkalender 2020 toont schilderijen van Mrs. Jayashree Jayapaul uit Madurai, India.

Het thema luidt: Thomas kan het niet geloven. De eerste christenen op de Indiase zuidkust zijn door de apostel Thomas tot geloof gekomen.

De Zendingserfgoedkalender is sinds de eerste editie van 2015 een groot succes. In veel gemeenten wordt deze verspreid en ook particulieren weten de weg te vinden om er een of meerdere te bestellen, voor eigen gebruik of om cadeau te doen. Hiermee wordt de traditie van de vertrouwde Missie Zendingskalender (MZK), die in 2013 voor het laatst werd uitgegeven, voortgezet. In deze traditie staat de verbeelding van het Evangelie door christenen in Azië, Afrika en Latijns Amerika centraal. Op de Zendingserfgoedkalender 2015 (afbeeldingen uit Egypte van dr. Farid Fadel), 2016 (Bijbelse schilderingen van de Jesus Mafa serie uit Noord Kameroen), 2017 (kunst en kerk in Papoea, Indonesië), 2018 (iconen en miniaturen uit de Oriëntaals-Orthodoxe kerken in Nederland) en 2019 (traditionele schilderkunst van Bali, Indonesië) ontvingen we veel positieve reacties.

De Zendingserfgoedkalender 2020 toont ons Bijbelse verhalen zoals deze geschilderd zijn door mevrouw Jayashree Jayapaul uit Madurai in het zuiden van India. Zij heeft een geheel eigen manier van compositie, kleurgebruik en weergave die aan het impressionisme verwant is.

De kalender geeft een introductie in de geschiedenis van India en gaat verder in op de geschiedenis van de zending vanaf de Thomas christenen en de latere komst van rooms-katholieken en de jongere kerken die door de protestantse zendingen werden gesticht. Tot slot wordt stilgestaan bij de ontwikkeling van schilderkunst en andere toegepaste technieken in dit subcontinent.

Omdat we op de kalender naast de voorplaat maar ruimte voor twaalf schilderijen, voor elke maand één, hebben en mw. Jayashree Jayapaul een serie van maar liefst 119 Bijbelse voorstellingen maakte, hebben we besloten er meer dan vijftig op te nemen in een boekje. Hierin zijn, voor elke week, een schilderij van haar hand opgenomen, waarbij een korte overdenking os geschreven. Ook zijn er enkele dichtregels aan toegevoegd die op bekende melodieën ook gezongen kunnen worden. Meer informatie op de website.  U kunt daar ook het boekje bestellen.

Binnenkort kunt u ook een kalender bestellen bij de diakenen. Spreek ze aan voor of na de dienst en.. de oplage is beperkt. Ze kosten 9 euro per stuk en een deel van de opbrengst gaat naar ZWO.

Diakenen van de Oosterkerk