Opvang vluchtelingen – update DPC+

Informatie vanuit het Diaconaal Platform Capelle,
het samenwerkingsverband tussen 15 kerken in Capelle.

Het is even stil geweest, maar hierbij weer een update van de activiteiten rond de opvang van de Oekraïners in het Rivium. Deze activiteiten worden uitgevoerd door vrijwilligers van de Capelse kerken verenigd het Diaconaal Platform Capelle.

Nieuwe bewoners

Afgelopen week zijn er 38 nieuwe bewoners gearriveerd waarvan 1/3 kinderen. Het totaal aantal bewoners loopt nu tegen de 100. Op termijn nog steeds de verwachting dat het aantal bewoners gaat verdubbelen.

Vervoer

Het vervoer vanaf het Rivium naar ziekenhuis, huisarts, tandarts loopt prima en wordt erg gewaardeerd door zowel de coördinatoren van het Rivium als de bewoners zelf. Afgelopen weken zo’n 10 aanvragen per week gekregen en deze iedere keer weer met vrijwilligers kunnen invullen!

Vakantie week

Drie dagen, 12 t/m 14 juli, zijn er van allerlei activiteiten georganiseerd voor de kinderen in het Rivium. Denk hierbij aan een verrassingsmiddag met een clown, Hollandse poffertjes eten, allerlei spellen, springkussens, een workshop Percussie voor alle leeftijden en een dag opstap naar het Plaswijckpark in Rotterdam.

Veel blije gezichten en plezier!

Weggeefwinkel

De weggeefwinkel in de Laankerk wordt druk bezocht. Naast het uitgeven van verzorgingsproducten, kleding en speelgoed is er ook de mogelijkheid om elkaar te ontmoeten en in contact te komen met predikanten voor pastorale zorg. De Laankerk is dan open en kan gebruikt worden voor gebed.

Wandelingen

Komende zaterdag 23 juli is er weer een wandeling met speeltuin gepland. Met 23 deelnemers en 6 auto’s op stap naar Berkel en Rodenrijs naar de Natuurspeelplaats Tuin van Floddertje.

Knutsel- en spel middag

Gedurende de zomervakantie gaat deze activiteit op woensdagmiddag gewoon door! Met de nieuwkomers wordt de groep kinderen weer wat groter.

Muziekuitvoering in het Rivium

Op zondag 17 juli heeft het Capels Salon orkest een muziekuitvoering gegeven in het Rivium. Prachtige en vrolijke muziek waar erg van genoten is!
Is voor herhaling vatbaar!

Inzamelingen

De gemeenteleden van de Elim kerk hebben afgelopen maandag levensmiddelen ingezameld voor de vakantietassen die elke week gaan naar de kinderen van de voedselbank maar nu ook naar de kinderen van de vluchtelingen.
Een geweldige opbrengst in een hele korte tijd!

De gemeenteleden van de Westerkerk en Oosterkerk hebben op 3 juli verzorgingsproducten ingezameld. Daarmee kon de Weggeefwinkel weer voorzien worden. Er is veel behoefte aan deze producten.

Tot slot

Mocht u enthousiast geworden zijn en als vrijwilliger aan één van deze activiteiten mee willen helpen, dan horen we dat graag. U kunt terecht bij ondergetekende!

En heeft u nog ideeën, laat ons het weten…

Kernteam DPC+
Jan Bezemer