Opvang vluchtelingen – update DPC+

Informatie vanuit het Diaconaal Platform Capelle,
het samenwerkingsverband tussen 15 kerken in Capelle.

Al een tijdje wordt er vanuit de kerken verenigd in het Diaconaal Platform Capelle, actief hulp geboden bij de opvang van de vluchtelingen uit de Oekraïne. Hieronder vindt u een overzicht van de activiteiten. Wilt u op de één of andere manier bijdragen, dan kunt u contact opnemen met Addy Koster (aj.koster@hccnet.nl, of telefoon: 06-53364917). En ook als u ideeën heeft, laat het dan weten.

Gesprek gemeente – vrijwilligers organisaties van 23 mei

Afgelopen maandag is er een vergadering geweest met de betrokken ambtenaren van de gemeente Capelle en vrijwilliger organisaties die een actieve rol spelen bij de opvang van de Oekraïense vluchtelingen. Voor de komende zomer wordt er gewerkt aan een pakket van activiteiten waaronder sport voor de jongeren,. Verder zijn er op diverse plaatsen ontmoetingsmogelijkheden (huizen van de wijk) mede georganiseerd door de WOP’s.
Ook worden er rondritten georganiseerd door Capelle. Daarnaast natuurlijk alle activiteiten die vanuit de kerken van het DPC+ georganiseerd worden.

Er is afgesproken dat alle activiteiten doorgegeven worden aan de gemeente en dat er een overkoepelend overzicht komt waarin alles vermeld wordt. Dit om dubbelingen te voorkomen, maar ook om elkaar te versterken.

Vervoer

Het vervoer op afroep is van start gegaan. Voor de verschillende dagdelen zijn vrijwilligers beschikbaar die kunnen rijden. Op 25 mei is de eerste rit gereden.

Weggeefwinkel in de Laankerk

De weggeefwinkel in de Laankerk is van start gegaan. Naast de mogelijkheid om spullen uit te zoeken, kan er koffie gedronken worden en is er een speelhoek voor kinderen. Ook zijn er regelmatig predikanten aanwezig voor eventuele pastorale ondersteuning.

Inzameling verzorgingsproducten

Voor de Oekraïners die verblijven in het Rivium is per maand een leefgeld vergoeding van ongeveer 65 euro.  Wat je daar mee kunt doen, is beperkt. We willen daarom een inzamelingsactie organiseren voor verzorgingsproducten (denk aan shampoo, tandpasta, zeep maar ook maandverband etc.). Via de weggeefwinkel zullen ze dan verspreid worden. U hoort nog wanneer die gaat plaatsvinden.

Zaterdagmiddag wandelingen

Eens per veertien dagen wordt er een wandeling in- en nabij Capelle georganiseerd. Komende zaterdag doen daar meer dan 30 Oekraïners aan mee en staat er een bezoek aan het Schollebos op de agenda.

Muziek in het Rivium

Er wordt gekeken of het mogelijk is om muziek uitvoeringen in het Rivium te organiseren. Wat daar (o.a.) voor nodig is, is een piano. Is er mogelijk iemand die een piano ter beschikking wil stellen?

Verbouwing Rivium

Tot op heden is er nog geen toestemming van de brandweer om verder op te schalen en blijft het aantal vluchtelingen dat in het Rivium gehuisvest wordt, steken rond de 50. Maar dat zou binnenkort kunnen veranderen en de verwachting is dat er dan snel doorgeschakeld gaat worden naar 125 mensen. Uiteindelijk zouden er 200-250 mensen opgevangen gaan worden.

En heeft u nog ideeën, laat ons het weten…

Kernteam DPC+
Jan Bezemer