Een zegen voor iedereen

Woensdag 14 februari is natuurlijk dé dag van de liefde. Ook de kerk wil daar graag een rol in spelen, maar dan wel op eigen wijze. Komende Valentijnsdag kan namelijk iedereen een zegen komen vragen over hun relatie. Want: God is liefde.

Relaties zijn er in vele soorten; steeds vaker gaan mensen in plaats van trouwen, samenwonen of krijgen ze na een echtscheiding opnieuw een relatie. Soms maken mensen in een huwelijk een moeilijke tijd door en willen ze elkaar opnieuw trouw beloven. Of je wilt het, goede dat je samen beleeft markeren. In dit soort situaties kan de behoefte groeien een zegen te willen ontvangen.

Op 14 februari stellen wij de kerk open voor een ieder, die zo een zegen wil vragen over zijn of haar relatie. Als kerk zeggen we hiermee dat relaties de moeite waard zijn en doorbreken we het idee dat er in de kerk alleen ruimte zou zijn voor dat stralende moment van die eerste relatie. Juist binnen de kerk zijn wij ons ervan bewust dat we in een gebroken wereld leven en dat dat doorwerkt in onze levens. We dromen graag van perfecte relaties, maar de werkelijkheid is vaak anders. Daar is in de kerk juist alle ruimte voor. We geven mensen daarin graag het goede van God mee. De zegen op Valentijnsdag vloeit voort uit Gods genade om mensen opnieuw in de ruimte te zetten. Wij geloven dat dit een positieve uitwerking zal hebben voor degenen, die hier gebruik van maken. Kerkelijk, of niet kerkelijk.

Overigens: het verband tussen Valentijnsdag en de kerk kan vreemd lijken, maar is het niet. Er is een legende, waarin staat, dat Valentijnsdag vernoemd is naar Sint Valentinus. In de tijd dat hij priester was ten tijde van de Romeinse keizer Claudius II ging hij in tegen de wet, die verbood om jonge mannen te trouwen. In het geheim voerde Sint Valentinus toch trouwplechtigheden uit.

Welkom op woensdag 14 februari vanaf 19.00 uur in de Oosterkerk (PKN), De Vallei 2, 2905 NP, Capelle aan den IJssel, tel: 010-450 86 78