Diensten in de Oosterkerk vanaf 19 juli

In de afgelopen periode hebben we op een alternatieve manier kerk gevierd. Dankzij de creativiteit en inspanningen van velen houden we contact en beleven we, weliswaar op afstand, ons geloof.

Vanaf 19 juli is het onder bepaalde voorwaarden weer mogelijk om de dienst in de Oosterkerk fysiek mee te maken. Hieronder leest u op welke manier we dat voor ons zien. In nauw overleg tussen de beheerscommissie en de kerkenraad is een gebruiksplan opgesteld conform de richtlijnen van het RIVM.

Veel van de maatregelen trekken aandacht naar zich toe, omdat het nieuw is en vreemd. Voor de een zal het overdreven aanvoelen, voor de ander voelt het juist nog wat onveilig. Daarom willen we aan u allen al vooraf onze waardering uitspreken dat we op deze manier toch weer de ontmoeting met God en elkaar op gaan zoeken. Met begrip voor elkaar gaan we toegroeien naar opnieuw inspirerende diensten in De Oosterkerk.

Zondag 19 juli en verder…

De anderhalve metermaatregel biedt ons de mogelijkheid om met maximaal 70 gemeenteleden te vieren. De kerkdienst in de Oosterkerk start om 9.30 uur. Hieronder een impressie van de inrichting van de kerk.

Aanmelden

U kunt zich via de website https://deoosterkerk.nl/home/corona/reserveren/ aanmelden en aangeven met hoeveel gezinsleden u komt. U krijgt een digitale bevestiging die u meeneemt naar de kerk (b.v. op uw telefoon). Gemeenteleden zonder internet kunnen zich vrijdag van 10:00 tot 20:00 uur en zaterdag van 10:00 tot 12.00 uur opgeven bij Wiesje Emons via telefoonnummer 06 19485634. SMSen is natuurlijk ook mogelijk.
Uw kind kan vanaf 4 jaar gebruik maken van de Kindernevendienst. Op een later tijdstip verwachten we dat ook voor de jongere kinderen de crèche weer opengesteld zal worden. In overleg met de betrokken is er een beperkte vorm van kerkvervoer. Mocht er nog iets wijzigen, dan laten we u dat zo spoedig mogelijk weten. Uiteraard evalueren we onze aanpak regelmatig en stellen we bij waar dat mogelijk of noodzakelijk is.

Gang van zaken tijdens de viering

Eén van de ambtsdragers heet u welkom en vraagt of u gezond bent. U desinfecteert uw handen en neemt uw jas mee. Vervolgens wordt u een plek in de kerkzaal gewezen door de coördinator. De kerkzaal is zo ingericht dat iedere deelnemer voldoende afstand van elkaar kan houden. De RIVM richtlijnen geven op dit moment nog geen mogelijkheid om mee te zingen.

Na afloop van de dienst wordt een beroep gedaan op een paar vrijwilligers uit de kerkzaal om mee te helpen om de stoelen en deurklinken te reinigen, zodat de gemeenteleden van Evangelische Kerk de Doorbraak ook op een veilige manier hun viering kunnen voortzetten. Toiletgebruik proberen we tot een minimum te beperken. Er is geen gelegenheid tot koffiedrinken. Naast het gebruik van een collecte-app zal er bij de deur de mogelijkheid zijn om de gaven in ‘collecteschalen’ achter te laten.

Aan de mensen in de risicocategorie en aan mensen die verkouden zijn, hoesten of koorts hebben, vragen wij om thuis te blijven

Internet

Gelukkig hebben veel mensen het streaming kanaal gevonden waarop de vieringen van de Oosterkerk worden uitgezonden. Vanaf 19 juli streven we er naar om de viering zowel thuis als in de kerk mee te beleven.

U kunt hierin uw eigen afweging maken. Dit geeft de gelegenheid om met elkaar verbonden te blijven. Omdat we nog bezig zijn om de KerkTV vorm te geven, zullen de eerste diensten provisorisch uitgezonden worden. We houden u hiervan op de hoogte. Ook worden de diensten vanaf 19 juli weer via de kerktelefoon uitgezonden.

Gebruiksplan

Het complete protocol is vanaf 10 juli na te lezen op https://deoosterkerk.nl/home/corona/gebruiksplan/.

Namens de kerkenraad,
Bert Wierenga