Help de getroffenen van de cycloon Idai in Zuidelijk Afrika

Anders dan vermeld zal de eerste collecte op zondag 7 april NIET bestemd zijn voor de diaconie maar geheel worden overgemaakt naar Kerk in Actie ter bestrijding van de gevolgen van cycloon Idai.

Er heeft zich een verschrikkelijk ramp voltrokken over delen van Zuid-Afrika. De orkaan Idai heeft een  spoor van verwoesting en vernieling, overstromingen en wanhoop achtergelaten. In Malawi, Mozambique en Zimbabwe zijn honderden mensen dodelijk getroffen. De schade aan scholen, ziekenhuizen, landbouwgrond, waterleidingen, wegen en huizen is enorm. Volgens de VN is het misschien wel de ergste natuurramp ooit in dit deel van Afrika. Honderdduizenden mensen zijn getroffen.

De organisaties zijn ter plekke aanwezig. Eerste noodhulp werkzaamheden zijn al gestart, grotere projecten worden voorbereid. Er is heel snel behoefte aan voedsel, schoon drinkwater, dekens, zeildoeken en andere eerste levensbehoeften. De situatie is nijpend. De beelden die we gezien hebben van mensen in nood zijn verschrikkelijk.

Vanuit het Rampenfonds van de Capelse kerken is inmiddels € 2500,00 overgemaakt om de eerste noodhulp mogelijk te maken.

Er zal veel geld nodig zijn om de bevolking te helpen om er weer bovenop te komen. Daarom doen we een beroep op u en vragen u om deze actie te steunen door uw financiële gift.

Wij bevelen de collecte op 7 april bijzonder aan.

Namens de Diaconie van de Oosterkerk

Naschrift: de collecte op 7 april heeft 388,60 euro opgeleverd. Dit bedrag zal worden overgemaakt naar KerkinAktie ter bestrijding van de ramp.