Buurt- en Voedselkast

U kent ze wel, die kasten die bij huizen staan om boeken te ruilen, zo’n minibieb. Tegenwoordig zie je deze vorm van uitwisseling ook steeds vaker waarbij het nu gaat om levensmiddelen.

Doordat het leven alsmaar duurder wordt, hebben veel mensen moeite om rond te komen. De voedselkast wordt gevuld met van alles en nog wat, zoals: blikken soep, koeken, potjes groente, macaroni en andere (houdbare) levensmiddelen en eventueel verzorgingsproducten.

De voedselkast is voor iedereen. Wie iets nodig heeft kan er iets uit pakken, wie iets over heeft kan er iets in achterlaten.

Wat we willen bereiken, is dat niet alleen de mensen die al hulp ontvangen b.v. vanuit de voedselbank, maar ook mensen die daar niet voor in aanmerking komen, maar het wel (financieel) moeilijk hebben, op deze manier een beetje geholpen kunnen worden. Mogelijk vinden we ook wegen om op deze manier met hen in contact te komen.

We werken hierbij samen met de gemeente Capelle. Via het Diaconaal Platform zijn bijna alle kerken in Capelle benaderd met de vraag om zo’n kast bij het kerkgebouw neer te zetten en te onderhouden. Als diaconie (en mede ondersteunt door de wijkkerkenraad) hebben we daar positief op gereageerd en we hopen nog voor de kerst een kast bij de Oosterkerk te kunnen plaatsen. Vanuit de diaconie zullen we de kast bevoorraden maar zoals gezegd: iedereen kan daar (houdbare) levensmiddelen in zetten.

We houden u op de hoogte!

Namens de diaconie
Addy Koster