Dwars durven zijn

Grootschalig event in Gouda om stil te staan bij 500 jaar Reformatie

GOUDA – Op zaterdag 10 juni organiseren 500 Jaar Protestant en Refo500 een grootschalige Reformatiebijeenkomst in Gouda. Doel van deze bijeenkomst is om terug te zien en vooruit te kijken. De bijeenkomst is een onderdeel van de PKN-estafette die het hele land doorgaat.

De reformatie, als beweging van vernieuwing en verandering, is belangrijk voor vandaag en morgen. De reformatie leidde sinds 1517 tot grote veranderingen op allerlei gebied in heel Europa en de invloeden daarvan zijn tot op de dag van vandaag duidelijk merkbaar in ons hele land; ook in Gouda.

In de middag zal in drie historische kerkgebouwen (de St. Janskerk, St Joostkapel, Oud-Katholieke kerk) een wandelconcert worden georganiseerd. Dit wordt afgesloten met een middeleeuwse maaltijd in de St Janskerk. Deelname hieraan kost € 15,00 p.p., opgave vooraf is noodzakelijk.

De St. Janskerk zal ’s avonds het decor zijn van een boekpresentatie, een theatrale vertelling en een expositie: zingen in kleur, de psalmen verbeeldt, allemaal betrekking hebbend op 500 jaar Reformatie. Diverse prominente protestanten zullen aanwezig zijn om een bijdrage te leveren aan de Reformatiebijeenkomst. Naast prof. dr. H.J. Selderhuis, directeur Refo 500 en prof. dr. W.P. van den Berken zullen o. a. EO-presentator Tijs van den Brink, Corine Dijkstra (Wethouder ChristenUnie Gouda), drs P.L de Jong acte de presence geven. De avondbijeenkomst is vrij toegankelijk, wel wordt er gecollecteerd.

Meer informatie is te vinden op www.dwarsdurvenzijn.wordpress.com.